Hvor meget kan du i virkeligheden holde til?

​På et tidspunkt midt i hverdagens hektiske liv, i en stille stund uden ting at tage stilling til, på et tidspunkt hvor der er ro til at høre dine egne tanker, dukker der måske et spørgsmål op i dit indre…


”skal jeg fortsætte mit liv i det her tempo” – ”kan jeg holde til det i længden” – ”hvordan kan jeg få mere ud af livet, uden at gå på kompromis med alt det jeg også gerne vil opnå” – ”hvad er det i virkeligheden jeg godt vil have mere af” eller ”hvad kan jeg gøre for at opretholde mit nuværende niveau”?

Hvis du som mange andre godt kan lide (og er vant til) at leve med mange bolde i luften, have mange ambitioner for dit liv enten personligt, karrieremæssigt eller med din sport, så kan du med stor sandsynlighed også miste pusten engang imellem. Miste eller glemme dig selv lidt i farten – hvilket ikke er mærkeligt set ud fra dine målsætninger og dit program.

Jeg har altid haft en dybere frygt for at mit liv skulle være kedeligt og at jeg ville gå i stå og miste overblik, hvis ikke jeg holdte mig selv op på nye mål og ambitioner. Det kunne være store som små. Min personlige udvikling, mål for min forretning, min sundhed, videreuddanne mine evner eller mine træningsresultater. Motivationen af at vide jeg selv fyldte det ind i mit liv som gav mig mening, det som JEG syntes er sjovt, vide jeg er i udvikling og ikke afvikling, kunne glæde min hjerne (og min dopamin produktion) ved at sætte et flueben af som accomplished!

Med tiden har jeg selvfølgelig lært både på den hårde måde med massiv stress, at det kan være temmelig udmattende at konstant være i action mode.Jeg har også lært at forstå hvad den frygt også består af, og at jeg måske får opfyldt nogle (kortvarige) behov, men at de ikke bliver helt dækket i længden.


Og det er det interessante ved at forstå psykologien bag vores handlinger.I virkeligheden har vi alle nogle basale behov som skal dækkes på daglig basis. (udover de elementære som mad og drikke).Mennesker udfører de handlinger som de gør for at blive dækket på de behov som i sidste ende er kærlighed, anerkendelse, kontakt og tryghed.

Men det der holder dig fast i dit evige høje gear kan være din egen frygt! Den samme frygt som kan forhindre dig i at opnå det du inderst inde drømmer om….


  • Frygt for at miste det vi har, den vi er og vores sociale netværk
  • Frygt for besværet/hvor hårdt det vil være, vil folk tro på dig, kan du gennemføre det
  • Frygt for skuffelse hvis det ikke lykkes, bliver andre skuffet over dig, fiasko…..
  • Frygt for at miste kontrollen, ikke at slå til, miste anerkendelse eller dig selv til en anden udgave af dig, som både du og dine omgivelser skal forholde sig til.

Så hvis du stadig vil leve med et højt gear med masser af ambitioner, så er det måske nu du bør lave en solid plan for HVORDAN du vil holde til det.


  • Skal du indføre nye (sunde) vaner?
  • Skal du prioritere din tid bedre?
  • Skal du have et helbredstjek?
  • Skal du ændre dit mindset?

Uanset hvad det måtte være, så er det i hvert fald vigtigt at vide at kroppen forandre sig med alderen, og hvad du end har kunne klare inden du blev 35+ kan være langt fra hvad den kan derefter! – medmindre du finder ud af præcis hvad der er den optimale balance for din krop.


Sad news – but true.

Brugsanvisningen til din krop i optimal balance skal læres på ny efter de 40!


Skriv gerne en kommentar om din oplevelse med et hektisk liv, og hvordan du finder balancen.

Jeg har selv været helt nede og bide i græsset…
Hvordan samler man sig selv op igen når motoren er brændt helt sammen? Læs om min erfaring her.
Læs indlægget »
Hvor meget kan du i virkeligheden holde til?
Midt i hverdagens hektiske liv, i en stille stund uden ting at tage stilling til, på et tidspunkt hvor der er ro til at høre dine egne tanker, dukker der måske et spørgsmål op i dit indre…
Læs indlægget »
Hjælp ... hverdagen kalder!
Efter ferie - hvad kan du gøre for at komme ordentlig tilbage med de bedste intentioner, gode vaner og energigivende rutiner?
Læs indlægget »
Hvem er dine sundhedsfjender?
Som i så mange andre aspekter ift sundhed handler det først og fremmest om at skabe klarhed – få sat syn på dine egne faldgrupper.
Læs indlægget »

Hør mere om, hvordan en personlig coach og mentaltræner kan hjælpe dig

Vil du høre mere om, hvordan jeg som mentaltræner og personlig coach kan hjælpe dig, eller er du interesseret i en pris på et forløb, så kontakt mig endelig på telefon 20 54 82 52 eller e-mail info@dorthehummel.dk.

Investér i dig selv​

Et forløb kører mellem 3-6 måneder. Bliv klædt på til at navigere i dine egne ressourcer, balance og overskud, hvor du opnår den bedste mentale og fysiske sundshedsplan for DIG.

Er du klar til at investere i dig selv?

Skaber balance i dit liv

Jeg hjælper dig med at balancere dit liv, så du præsterer og trives bedre.

100 % individuel forløb

Få et 100 % individuelt sammensat forløb.

Stressrobusthed og udholdenhed

Stressrobusthed og udholdenhed er et spørgsmål om, hvordan vi navigerer i de opbyggede vaner, vi har.

​Hør hvad mine klienter siger

Et lille udpluk af skønne udtalelser ...

​★★★★★

Tak for hjælpen

Udgangspunktet var en stresssygemelding, og målet at mine stresssymptomer skulle være ude af kroppen. Jeg nåede at være så meget ovenpå i dette forløb, at jeg havde mod på at afslutte forløbet med en 5 dages Prolonkur for at optimere og nulstille fysikken. Dorthe har en helt særlig evne til at være nærværende og fange lige præcis der, hvor jeg er – hverken mere eller mindre. Dorthe har en eminent viden om kroppen, og at hun brænder for det, er man aldrig i tvivl om. Hun formår at sætte al denne viden i spil på en måde, som er nærværende og anerkendende, så både krop og sind er i vater. Jeg er i al fald ikke i tvivl om, hvem jeg vælger, næste gang jeg skal bruge hjælp.

Anita Sundstrup Brinkmann

​Cand.mag. Psykologi​

​★★★★★

Dybt taknemlig

Jeg startede hos dig fordi jeg havde rigtig mange kedelige symptomer på at jeg og min krop ikke havde det godt. Min læge ville ordinere flere piller, men her sagde jeg STOP og tog et aktivt valg og tog fat i dig. Efter blot to uger havde jeg markant forbedring på de fleste af mine symptomer. Efter 8 uger havde jeg droppet alt medicin, mine kedelige symptomer var alle væk – og bonus var at jeg var 10 kilo lettere. Der er kommet en del mere i gaveposen fra dig, end jeg havde forventet da jeg startede. Jeg har fået ændret mine vaner og mønstre til det bedre, og det har været nemt for mig at adoptere, da krav og udfordringer er kommet i det tempo jeg har kunne håndtere. Det har været guld værd for mig, og jeg er dybt taknemlig.

Mette Risager

​Medejer og køkkenchef på restaurant Mondæn

​★★★★★

Tak for dig

Jeg kan virkelig mærke at det har givet meget privat men også ledelsesmæssigt. Det gør en kæmpe forskel det du kan. Jeg har aldrig rykket mig så meget personligt og fagligt som i vores samarbejde. Du har forstået mig og hvordan jeg skal tackles. Du er en kæmpe inspiration i min hverdag og i mit syn på at blive et bedre menneske både privat men også som leder.​ SÅ IGEN TAK FOR DIG

Mads Dalsborg

​Medejer og køkkenchef på restaurant Mondæn

​★★★★★

Tak for hjælpen

Dorthe er en hamrende dygtig underviser der får alle til at føle sig veltilpas.

​★★★★★

Tak for hjælpen

Hun er en super inspiration og dygtig coach.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Med mit nyhedsbrev modtager du mine fem gode råd til et fundament for bedre performance.

Har du spørgsmål?

Ring til mig via nummeret herunder eller send en mail til info@dorthehummel.dk.

Henvendelser besvares inden for 24 timer.​